Bokrecensioner ( tagna från Internet )

Böcker jag läst:

I taket lyser stjärnorna
Jenna Wilson är tretton år och har just börjat sjuan och det enda hon borde behöva oroa sig för är brösten som aldrig växer, den alldeles för blonda klasskamraten Ullis-Knullis som hon hatar och hur hon ska få Sakke snygg snygg snygg att lägga märke till henne.

Men Gud har inte skött sitt jobb. Hemma hos Jenna finns en rullator, en doseringslåda, en duschstol, peruker och anpassade möbler och skåp. Där lever nämligen en cancersjuk mamma.

I taket i Jennas rum har hon och mamma klistrat upp stjärnor som lyser i mörkret. Under en av dem har hon gömt en dikt; Om du dör mamma, då tar jag livet av mig.

Den här boken är otroligt bra och man känner verkligen med Jenna, har läst den 2 gånger och den var lika bra båda 2. Den har nu kommit ut på film och jag har inte haft tid att se den ännu, men det ska jag definitivt göra i framtiden. Men ett tips, läs boken innan ni ser filmen.

Underbar och älskad av alla ( och på jobbet går det också bra )
Hittade ingen bra recension till denna. Men iaf, den är så jävla rolig att jag i princip skrattade igenom hela boken.
Den handlar om Isabella Eklöf som är " skådespelare " . Hon är dock arbetslös och får tillslut en roll i en pjäs, på dramaten. Hennes dröm typ. Men hon hittar på att hon är akrobat, hon ska alltså lära sig akrobat-grejjer på typ 2 veckor och det kostar hur mycket pengar som helst, hon träffar en kille som självklart är en idiot ( men positiv som Isabella är så märker hon inte det) Iaf lös boken. Och framförallt, se filmen. Det är hon själv, Martina Haag, som har skrivit boken, som spelar Isabella i filmen.

Jag tycker absolut att alla borde ha lite av den här tjejen i sig.. Hon ser bara möjligheter i allt och är positiv positiv positiv. Lite över gränsen iband kanske, men lite lite borde man ändå ha, av henne i sig. Filmen har jag sett minst 10 ggr och den är skit rolig. men samma sak här, läs boken innan. Boken är mycket bättre. Som det alltid är när böcker ges ut på film.

Callgirl på manhattan
Redan när Nancy var elva bestämde hon sig för att bli prostituerad. Efter universitetet satsar hon på en karriär som eskortflicka i New York, vilket ger henne ett liv i lyx. Kunderna är män med makt att styra universum.

Nancy är full av motsägelsefulla begär. Hela tiden måste hon välja mellan att älska och att tjäna pengar. På en bra dag får hon göra bådadera. Hon finner sin väg längs världens äldsta yrkes svåra bana, omgiven av hängivna, rika och mäktiga män, som ibland kräver mer än bara sex. Samtidigt slits hon mellan två förtärande väninnor och kollegor som gör hennes liv ännu mer komplicerat. Med ena foten i kundernas sovrum och den andra i sin ovetande pojkväns trygga, normala tillvaro försöker Nancy hindra sina två liv från att kollidera.

Denna boken är även den jättebra och verkligen läsvärd. Jag har rekomenderat den till mina kompisar och dm har också tyckt att den är jättebra. Så läs den. Jag har faktiskt hört, att den skulle komma på film, men änsålänge har jag inte hört att det har hänt... Hoppas på en film iaf..Detta är en sån bok som man bara måste veta slutet på :)

Böcker jag inte läst, men vill läsa:

Tusen strålande solar
Ödet, krig och förlust för Mariam och Laila samman, två generationers kvinnor med olika syn på kärlek och familj. Bortgifta med samma man. Och medan de uthärdar det ständigt upptrappade våldet omkring dem, i hemmet såväl som på Kabuls gator, kommer de allt närmare varandra.

De blir som systrar, som mamma och dotter för varandra, och deras starka vänskap kommer till sist att förändra inte bara deras liv, utan även den kommande generationens liv.

En gripande berättelse om en oförsonlig tid, en osannolik vänskap och en kärlek större än livet självt.

Flyga drake
Amir och Hassan växer upp som bästa vänner under en omvälvande tid i Kabul. Trots att de uppfostras sida vid sida lever de i två helt skilda världar. Amir är son till en framstående välbärgad man, medan Hassan, som är son till Amirs fars tjänare, tillhör det fattiga och lågt stående hazarfolket.

Hassan gör allt för Amir, han försvarar honom i alla lägen, men när Amir en dag får chansen att återgälda Hassans totala lojalitet sviker han.
När Sovjetstyrkor invaderar Kabul och Amir och hans far flyr landet för att skapa sig ett nytt liv i Kalifornien tror Amir att han har gjort sig fri från sitt förflutna. Men han kan inte lämna minnet av Hassan bakom sig.
Flyga drake är en gripande roman om vänskap, svek och lojalitet. Den handlar om banden mellan fäder och söner och fädernas makt över sina söner - deras kärlek, uppoffringar och lögner. I bakgrunden står historiska händelser som inte tidigare berättats på detta sätt, boken tar oss från ett vackert och välmående Afghanistan rikt på kultur till det ödelagda land som det är idag.

Tror inte ni har missat att denna finns på film, men som sagt, läs alltid boken först :) Det ska iaf jag göra innan jag ser filmen.

Ärligt talat så är jag så trött nu att jag inte orkar komma på fler böcker. Men det kommer, med tanke på att jag ääääälskar att läsa och har läst massor av böcker i mitt liv. Och fler ska det bli :)

xoxo
       /M

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback