Måste bara klargöra en sak!

Bara för att jag har partner som jag tänker fira min alla hjärtans dag med honom, och jag vill gärna att vi gör den till något extra. Men det beyder inte att jag anser alla hjärtans dag som en dag för alla kärlekspar.

Hade jag varit singel så hade jag nog suttit med en vän och tittat på film eller så hade jag inte brytt mig alls.
(eller jag hade nog varit ute på krogen ;P hihi) Fast nu infaller detta på en söndag så jag hade nog gjort något av ovanstående alternativ.

Men nu är det så att jag har en pojkvän och vi tänker fira det!

Men samtidigt så är det en dag som folk har aldeles för höga förväntningar över. Jag tycker att om du älskar någon så ska du säga det till den personen varje dag. Det behövs ingen särskild dag för det.


Men är det verkligen någon som vet varför man firar denna dag? tror inte det! Men jag vet!

Det började med att det var ett helgon som hette valentinus, den 14 Februari år 400 återgav han synen till sin fångvaktares dotter.

Men kopplingen till kärlek uppkom inte förräns under medeltiden, då den dagen dom hade föreställningar om att fråglar sökte och fann sin partner, i mitten av februari var detta då. Och det inspirerade tjejer och killar att fundera på vem som skulle bli deras valentin, alltså vem, dom skulle hålla ihop med i minst 1 år framöver.

Men just själva firandet, kom inte förräns under 1300-talet då ungdomar ordnade fester och hade PARBILDNINGSLEKAR!!!

sådetså!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback